برداشتن میخچه و زگیل با لیزر

میخچه چیست؟

میخچه در انگلیسی با نام Corn , clavus یا clavi نامیده می شود که تجمعی  از لایه های زخیم پوست است و در اثر اصطحکاک یا فشار زیاد مداوم به وجود می آید. دقیقا به همین دلیل است که آن ها اکثرا لا به لای انگشتان پا یا کف پا ایجاد می شوند.

در حالی که زگیل ها ظاهری کاملا برجسته و گوشتی همراه با نقاط قهوه ای تیره دارند ، میخچه ها بیشتر شبیه به برآمدگی های پوستی ملایمی هستند که توسط پوست های خشک و زبر احاطه شده اند.

یکی از عوامل مهم دیگر که باعث تفاوت بین این دو زائده می شود این است که ؛ میخچه توسط ویروس ایجاد نمی شود و همچنین مسری نیست ( بر خلاف زگیل ).

یکی از عامل های مهم در بوجود آمدن و رشد میخچه پا ، پوشیدن کفش های تنگ یا خیلی گشاد است. در کفش های تنگ به دلیل اصطحکاک و فشاری که به پا و انگشتان ایجاد می شود می تواند بوجود بیاید و در کفش های گشاد دلیل رویش میخچه لغزش پا می باشد.

زگیل چیست؟

زگیل ها زائده های پوستی کوچکی هستند که می توانند روی پاها ایجاد شوند ، اما پاهای شما تنها جایی نیستند که می توانید آنها را پیدا کنید بلکه می توانند در هر نقطه از بدن ظاهر شوند.شایع ترین مناطق رشد زگیل ها دست و انگشتان است.

. این ویروس مسری بوده و از طریق تماس مستقیم از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.

جالب اینجاست که برخی از زگیل ها بلافاصله پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ایجاد نمی شوند. گاهی اوقات ممکن است 6 ماه پس از قرار گرفتن در معرض تماس  ظاهر شود.

همچنین ، همه افراد مبتلا به ویروس دچار زگیل نمی شوند. لازم به ذکر است که اگر سیستم ایمنی قوی داشته باشید ، بدن شما قادر به مقابله با ویروس است.

برخی از میخچه ها ممکن است مانند زگیل به نظر برسند ، زیرا کوچک ، گوشتی و برجسته هستند. با این حال ، یکی از تفاوت های اساسی بین این دو زائده این است که زگیل ها نیز دانه دانه هستند و به مرور زمان ممکن است تعداد آنها زیاد شود و به یک خوشه تبدیل شوند. در صورتی که میخچه ها اینطور نیستند.

*البته آن ها در اکثر موارد به صورت خود به خودی از بین می روند و دردناک نیستند.

زگيل‌ها را با ميخچه اشتباه نگيريد

گاهي افراد بدرستي نمي‌توانند زگيل و ميخچه را تشخيص دهند و چون ظاهر‌شان به نسبت شبيه يكديگر است، به اشتباه براي زگيل به فكر درمان ميخچه مي‌افتند.

استفاده از سنگ ‌پا موجب نرم شدن ميخچه مي‌شود. ولي فراموش نكنيد حتما بايد عامل ايجادكننده ميخچه كه همان فشار است نيز برطرف شود.

عامل ايجاد زگيل‌، ويروس است و به همين دليل توصيه مي‌شود فقط از كفش شخصي خودتان استفاده كنيد و در محيط‌هاي آلوده بدون كفش راه نرويد.

همچنين افرادي كه از مشكل‌ زگيل پاهايشان آگاه هستند . حتما بايد تا زمان بهبود كامل، از راه رفتن در مكان‌هاي عمومي اجتناب نمایند.

 درمان با لیزر

تعداد زیادی از مردم فکر می کنند که خودشان با استفاده از تیغ یا چاقو می‌توانند میخچه را خارج کرده و آن را از بین ببرند. انجام این کار نه تنها تاثیر چندانی نداشته، بلکه باعث درد بسیاری هم می شود. بهترین راه و قطعی ترین راه درمان میخچه لیزر درمانی می باشد. چرا که زائده را از ریشه سوزانده و از بین می برد. ممکن است با برخی روش های خانگی درمان آشنا شده باشید که لازم به ذکر است آنها فقط از رشد بیشتر جلوگیری میکنند و درمان قطعی توسط پزشک  صورت می گیرد.

لیزر زگیل پا و دست

به جرات می توانیم بگوییم که امروزه لیزر یکی از روش های درمان شگفت انگیز برای از بین بردن اکثر بیماری های پوستی به خصوص زگیل دست، پا و تناسلی است. از آنجا که این روش درمانی در کوتاه ترین زمان ممکن بهترین بازدهی را دارد، منتخب 90% بیماران و جراحان مطرح می باشد. از آنجا که روش های تهاجمی دیگر مانند جراحی و بریدن به قسمت های دیگر پوست نیز آسیب می رساند، درمان زگیل با لیزر بهترین روش درمان می باشد.

کرایوتراپی یا فریز کردن زگیل دست و پا 

فریز کردن، انجماد یا کرایو اصطلاحات رایجی هستند که برای این روش درمانی استفاده می شود. درمان به روش کرایو که مانند لیزر به صورت سرپایی در کلینیک م انجام می شود، با اعمال نیتروژن مایع یا دی اکسید کربن در دما -196 درجه سانتی گراد صورت می گیرد. سپس زائده های یخ زده، خشک شده و کنده می شوند. نسبت به تعداد زگیل ها ممکن است که پزشک چند جلسه را برای درمان آنها توصیه کند. زمان حدودی درمان برای زگیل ها حدود 20 دقیقه است.

سوالات متداول

در صورت رعایت کامل دستورالعمل‌های پزشک و رفع کامل عوامل ایجاد کننده میخچه، این عارضه به صورت 100 درصدی درمان می‌شود. در غیر اینصورت امکان عود مجدد عارضه وجود دارد؛ به عنوان مثال افرادی که همچنان به پوشیدن کفش‌های نامناسب ادامه می‌دهند، نباید انتظار بهبودی کامل از این عمل داشته باشند.

خیر؛ میخچه نوعی عارضه پوستی عمقی است. برداشتن سطح رویین میخچه به هیچ عنوان به منزله درمان نیست. بلکه درد حاصل از آن به دلیل حفظ بافت ملتهب زیرین همچنان ادامه دارد. ضمن اینکه در اکثر موارد، درمان‌های این‌چنینی منجر به عفونت محل میخچه می‌شود.

استفاده از کفش مناسب (به لحاظ جنس، شکل و اندازه) از اهمیت بسیاری برخوردار است. همچنین شستن و خشک کردن روزانه پا، مرطوب نگهداشتن پوست پا و پوشیدن جوراب مناسب نیز توصیه می‌‌شود.

خیر. لیزر زگیل در کلینیک پزشک به صورت سرپایی انجام شده و بیمار پس از درمان می تواند به محل زندگی خود برگردد.

خیر. این روش با دقت بالا توسط متخصص انجام می شود و هیچگونه خطری ندارد. از آنجا که محل به صورت موضعی بی حس می شود، فرد هیچگونه دردی را حس نمی کند.

5/5
با من تماس بگیرید : 05136232535